I tidigare blogginlägg har några lärare här på NTI-skolan delat med sig av hur ett betygssamtal går till. Men hur känner våra elever inför samtalet, egentligen? Vi har pratat med dem för att få svar!

Hör av dig till läraren innan samtalet

Agnes berättar att hon alltid är nervös. “Trots att jag oftast känner att jag gjort bra ifrån mig på mina inlämningsuppgifter och prov samt upplever att jag har koll på läget så får jag alltid både tunghäfta och hjärnsläpp när betygssamtalet kommer.” Hon nämner att hon brukar vara obekväm med denna typ av samtal.

Agnes bästa tips:
“Ett tips är att höra av sig till sin lärare innan samtalet,” säger läraren Josefine Heikka. “Fråga vad som är viktigt att förbereda sig på inför samtalet. Detta gör att det blir lättare för både elev och lärare att genomföra samtalet.”

Agnes menar att vissa lärare ställer mycket kunskapsbaserade frågor, medan andra lärare också ställer frågor om hur hon har upplevt kursen i en mer avslappnad ton, och frågar om framtidsplaner. “Självklart så pratar vi också om mina kunskaper och själva betygssättningen, vilket jag tolkat är syftet med betygssamtalet.”

“Jag vill dock poängtera att lärarna alltid har varit mycket trevliga och överseende,” avslutar hon.

Thomas var väldigt nervös inför betygssamtalet

Thomas visste inte riktigt vad han skulle förvänta sig inför sitt första samtal. “Jag var väldigt nervös inför samtalet, men min lärare var fantastisk och lugnade mig samtidigt som hon var professionell.”

Han tyckte om att samtalet var informellt, men hade gärna haft samtalet via Skype med webbkamera. “Det är vad jag själv föredrar och jag vet inte hur bra det skulle fungera för en lärare att ha alla sina samtal via Skype,” säger han sedan.

Thomas bästa tips:
Ett tips är att höra av sig till din lärare och be om att få ha samtalet via webbkamera om det känns bättre för dig.

Att förbereda sig väl gjorde skillnad

Cosmar var, precis som Agnes, nervös inför sitt första betygssamtal. “Mitt första steg var att förbereda mig,” säger han. Han övade framför spegeln för att känna sig så säker som möjligt, och han läste på mycket om ämnet.

“Jag kände mig väldigt bra,” säger han om det första samtalet. Vid sitt andra betygssamtal var Cosmar mer självsäker, och han tycker att betygssamtalen var positiva upplevelser.

Vill du läsa mer om betygssamtalet?