Hur påverkar kursens betygssamtal ditt betyg? Vad är det som är viktigt under ett betygssamtal? Får man sämre betyg om det inte går bra? Det är många elever som är nervösa inför kursens slut. Kanske oroar man sig som Lucas, för att inte nå ett godkänt betyg. “Jag är rädd för att inte få godkänt då detta är mitt sista moment inom min utbildning för att bli undersköterska".En gång blev han så nervös att han fick tunghäfta. “Jag har även haft ett betygssamtal tidigare som inte gick bra då jag var väldigt nervös och inte kunde svara på frågorna som ställdes”.Med detta inlägg vill vi ge information om betygssamtalet så att du kan känna dig ordentligt förberedd. Det är inte så farligt som du tror. Två av våra lärare får här svara på frågor och ge sina bästa tips.
Att höja ett betyg under betygssamtalets gång
Tove Dahlberg, svensklärare på NTI-skolan, tipsar om att du som elev förbereder dig bäst inför ett betygssamtal genom att läsa igenom uppgifterna du har gjort under kursens gång, och även se över lärarens respons. “Tänk på att svara på lärarens frågor så utförligt som möjligt,” säger hon. Betyget kan nämligen påverkas av din samtalsprestation om det är något som saknas. Genom det kan du till exempel höja ditt betyg från ett D till ett C. “Det är samtidigt viktigt att du under samtalet visar att du verkligen kan det du har visat i dina inlämningar, för att läraren ska kunna använda dessa som ett rättssäkert betygsunderlag.” Din prestation under samtalet kan alltså både höja och sänka ditt betyg.
Har läraren informerat dig innan samtalet om att någonting bör utvecklas så innebär det att hen skulle kunna höja betyget, om du visar högre nivå. Då gäller det att det nya underlaget (tillsammans med resten) når upp till en högre nivå. Det är alltid läraren som avgör vad som kan kompletteras under betygssamtalet, och vad som inte kan det.
Få tips om vad du behöver jobba med för att nå ditt önskade betyg
Svenskläraren Rickard Åstrand poängterar samma sak. Han nämner också att samtalets utformning kan variera beroende på vilken kurs som du läser och var i kursen du befinner dig. Samtalet ska alltid hållas innan kursens slut. Fördelen med det är att lärare och elev då hinner prata om vad eleven har hunnit med på kursen, samt kring det som är kvar att arbeta med. Ett samtal som läggs tidigare kan ge dig som elev möjlighet att ändra strategi när det gäller studierna. Det ger dock läraren mindre underlag att prata med dig om under samtalet.
Ge läraren 100% av din uppmärksamhet under ditt betygssamtal
Rickard ger även tips på vad du inte bör göra under ditt betygssamtal, och mycket har med tid och plats att göra. “De vanligaste misstagen eleverna gör är att de antingen är för avslappnade i betygssamtalet, eller att de är för överspända.” Han räknar upp situationer då det inte är optimalt att ha samtalet, så som på tåget, under barnpassningen eller promenaden med hunden. Din uppmärksamhet i dessa situationer kommer aldrig kunna vara riktad helt åt lärarens håll, och detta märks i ditt samtal. Han poängterar även att du som elev själv måste komma ihåg att ansluta till samtalet i rätt tid. Ansluter du inte så uteblir samtalet och godkänt betyg kan inte sättas.
Förberedelse betyder inte att detaljplugga
Men hur blir det med en överspänd elev i stället? “Det är givetvis bra att eleven repeterar och pluggar på ämneskunskaperna inför betygssamtalet,” säger han. “Det behöver dock inte vara avancerad detaljkunskap som efterfrågas i samtalet”. Det viktigaste är att du som elev visar att du har en helhetsbild av kursen och ämnet och att du besitter motsvarande kunskaper som de du visat i inlämningsuppgifterna och proven.
“Det är klart att om eleven aspirerar på ett högre betyg i kursen (C, B eller A) kan det behövas att eleven förtydligar något på den nivån även i samtalet.”
“Var också noga med att ha legitimation redo och kontrollera att din webbkamera eller mobilkamera fungerar eftersom betygssamtalet är ett videosamtal.”
Sammanfattning
Så, för att summera, vad är det för någonting du som elev bör tänka på innan ditt betygssamtal?
- Repetera kursens innehåll innan genom att läsa igenom dina uppgifter (övningar och examinationer) samt lärarens respons på detta. Gå gärna även igenom kursens lektioner en extra gång.
- Svara så utförligt som möjligt på lärarens frågor.
- Välj en lugn och ostörd miljö att ha samtalet i för att slippa störningsmoment.
- Kom ihåg att ansluta på din bokade tid och att ha legitimationen till hands!