Mer om AcadeMediamodellen
Mer information om AcadeMediamodellen finns på AcadeMedias webbplats.

NTI-skolan arbetar regelbundet med kvalitetsuppföljning över hela verksamhetsåret. Vi arbetar aktivt med att säkra kvaliteten för och med våra elever, lärare, skolledare och uppdragskommuner. Rapporter, enkäter, statistik och analyser sammanställs enligt vår kvalitetsplan för fortsatt gemensamt arbete på utvecklingsdagar, möten och arbetsplatsträffar (APT).
Kvalitetsarbetet följer en årscykel, fastlagd i NTI-skolans kvalitetsplan. Planen föreskriver att elevenkäter, statistikinsamling och analyser genomförs löpande. Kvalitetsplanen föreskriver att kvalitetsarbetet följer läroplanen och andra styrdokument. Avbrotts-statistik och F-statistik mäts löpande och analyseras. Analyserna utgör sedan en del av underlaget för fortsatt utveckling av kurser, undervisningsformer, kommunikation och andra delar av verksamheten.
Varje år genomför ett antal av våra uppdragskommuner runt om i landet egna utvärderingar av NTI-skolans verksamhet. Det handlar om elevenkäter, telefonintervjuer med elever, besök på skolan, intervjuer med personal och ledning etc. Eftersom vår verksamhet är likartad i alla kommuner används alla dessa mätresultat i det generella kvalitetsarbetet. Man kan också notera att Skolinspektionen genomför kontinuerliga inspektioner dels av NTI-skolan specifikt, dels av de kommuner som NTI-skolan har avtal med. När en kommun inspekteras så granskas även NTI-skolan indirekt. NTI-skolan blir alltså löpande granskad, dels av Skolinspektionen, direkt och indirekt, dels av de kommuner vi har avtal med.
Mer information om AcadeMediamodellen finns på AcadeMedias webbplats.
NTI-skolan är en del av AcadeMedia och utgår från AcadeMediamodellen för att mäta och säkerställa en god kvalitet i verksamheten. AcadeMediamodellen bygger på forskning, beprövad erfarenhet och djupgående sambandsanalyser och omfattar alla verksamheter inom koncernen. I korthet fokuserar AcadeMedia-modellen på det som driver resultatutvecklingen framåt. Med utgångspunkt i vår gemensamma kvalitetsdefinition* har vi identifierat avgörande förutsättningar och processer (så kallade drivare) för att nå så goda resultat som möjligt. Här fastställer vi sedan indikatorer som vi målsätter, följer upp och vidareutvecklar.
De indikatorer vi styr verksamheterna på sorteras in under följande kvalitetsaspekter:
Vi arbetar målmedvetet med våra identifierade drivare och indikatorer och följer noga upp hur de utvecklas över tid. På så sätt blir AcadeMediamodellen vår karta och kompass på vägen mot goda resultat.
*I vilken utsträckning vi skapar förutsättningar (strukturkvalitet) för en så god verksamhet (processkvalitet) att vi når de uppsatta målen (resultatkvalitet).
Nedan återfinns NTI-skolans kvalitetsresultat gällande nöjdhet, andel betyg A -E samt Net promoter score (NPS).
90% av eleverna är nöjda med utbildningen på NTI-skolan.
92% av eleverna är nöjda med utbildningen på NTI-skolan.
92% av eleverna är nöjda med utbildningen på NTI-skolan.
93% av eleverna är nöjda med utbildningen på NTI-skolan.
Resultatet för andel betyg A-E ligger på 74%.
År 2022 låg siffran på 72%.
Resultatet för andel betyg A-E ligger på 88%. År 2022 låg siffran på 85%.
Resultatet för andel betyg A-E ligger på 82%.
År 2022 låg siffran på 83%.
Från och med 2024 har NTI-skolan infört ett internationellt vedertaget mått kallat Net Promoter Score (NPS). Måttet bygger på en standardiserad rekommendationsfråga som lyder: Hur troligt är det att du skulle rekommendera (skolan/företaget) till en vän?
Eleverna svarar på en skala från 0 till 10, där:
0–6: Räknas som kritiker (detractors). Dessa är missnöjda elever som kan skada skolans rykte genom negativa omdömen.
7–8: Räknas som passiva (passives). Dessa elever är nöjda, men inte tillräckligt engagerade för att aktivt rekommendera skolan.
9–10: Räknas som ambassadörer (promoters). Dessa är lojala kunder som är mycket benägna att sprida positiva ord om skolan.
För att beräkna skolans NPS tar man andelen ambassadörer minus andelen kritiker: NPS = (% Ambassadörer) − (% Kritiker)
Exempel:
Om du har 100 elevsvar och fördelningen ser ut så här:
50 personer är ambassadörer (50 %),
30 personer är kritiker (30 %),
20 personer är passiva (de räknas inte i formeln).
Då blir NPS:
50 % − 30 % = 20. NPS kan alltså vara ett tal mellan -100 och +100, beroende på om andelen ambassadörer är större eller mindre än andelen kritiker.
Viktigt att notera: Ett positivt NPS (>0) är generellt sett bra, och ett NPS över 50 anses vara utmärkt.
NTI-skolans uppmätta NPS för 2024 är 63.
NTI-skolan är ISO-certifierande enligt ISOs standard för kvalitetsledning (9001). Kvalitetsledningssystemet är ett verktyg för ledningen att leda verksamheten och stötta medarbetarna i det arbete som görs samtidigt som man arbetar aktivt med uppföljning och förbättringar av verksamheten.
NTI-skolan är ISO-certifierande enligt ISOs standard miljöledning (14001). ISO-certifiering i miljöledning innebär att det bedrivs ett aktivt miljöarbete i form av bland annat minskad användning av resurser och effektiv användning av energi och transport.
NTI-skolan är medlem i Almega Utbildningsföretagen och är ett av deras auktoriserade utbildningsföretag. Auktorisationen är en kvalitetsstämpel och innebär att NTI-skolan uppfyller Almega Utbildningsföretagens högt ställda krav inom kvalitet och etik.