När gymnasiet blev en kamp – och vägen tillbaka tog form

Fotografi av en skrivbok, händer och en penna. Kaffekopp och croissant vid sidan | NTI-skolan

För dig som ogillar att du ogillade gymnasiet

När vardagen inte fungerade 

För Julia, som bor i Hammarby Sjöstad, blev gymnasiet en tid präglad av stora utmaningar. När gymnasiet blev en kamp – och vägen tillbaka tog form började en resa som så småningom skulle leda henne tillbaka till studierna och framtidstron. Hon började på Anna Whitlocks gymnasium efter grundskolan, men redan tidigt blev det tydligt att något inte stod rätt till. Under de första åren kämpade hon med en extrem trötthet som gjorde det svårt att ens ta sig upp ur sängen vissa dagar. 

Till slut landade det i att hon troligtvis var deprimerad eller utbränd. Även om hon så småningom började må bättre, levde konsekvenserna kvar, inte minst i form av hög frånvaro som gjorde det svårt att komma ikapp. 

  • Jag mådde inte så bra, men det tog lång tid att förstå vad det berodde på.

    Julia

Att vilja mer men inte orka 

Julia beskriver en frustration över att veta att hon hade mer att ge, men att något hela tiden satte stopp. 

“Jag kände att jag kunde så mycket mer, men det funkade ändå inte.” 

Hon gick alla tre år på gymnasiet, men tog studenten med endast cirka 60 procent godkända betyg. Samtidigt fanns känslan kvar av att inte riktigt kunna relatera till bilden av gymnasiet som “den bästa tiden i livet”. 

“Jag hade fina stunder också, men det överskuggades av att jag knappt orkade ta mig upp ur sängen vissa dagar.” 

Att våga börja om – en mental resa 

Redan samma höst började Julia läsa kurser på NTI-skolan. Men att ta steget tillbaka till studier var inte bara en praktisk utmaning, det var framför allt en mental. Efter hennes tidigare erfarenheter av skolan fanns en osäkerhet kring att prestera och att befinna sig i studiesammanhang igen. Samtidigt fanns en stark drivkraft. 

“Jag ville visa mig själv att även om jag haft det jobbigt, så klarar jag det – oavsett hur lång tid det tar.” 

Hon beskriver det som en viktig vändpunkt: att inte låta några svåra år definiera resten av livet. 

Studier på distans – en helt annan frihet 

För Julia har distansstudierna blivit en avgörande faktor. Skillnaden mot gymnasiet är tydlig, både i struktur och känsla. 

“Man slipper anpassa sig efter ett schema med 25 andra personer och kan istället fokusera på sig själv.” 

Friheten att själv styra över sin tid och studiemiljö har gjort det lättare att hitta balans. Samtidigt lyfter hon det ansvar som kommer med distansstudier men också att det, när det fungerar, känns som just frihet. Hon betonar också stödet från lärarna:

“Man märker att de verkligen vill att det ska gå bra för en.” 

Framtidstro och ett råd till andra 

Idag är Julia inne på sina sista kurser och skriver sitt gymnasiearbete. Men kanske viktigast av allt, hennes syn på framtiden har förändrats. Från att inte kunna tänka mer än några månader framåt, vågar hon nu drömma. 

“Nu tänker jag inte om det kommer hända, utan när och hur.” 

Till den som tvekar att börja igen har hon ett tydligt budskap: 

Börja smått. Testa en kurs. Fokusera inte på prestation i början, det viktigaste är att ta första steget. 

“När du väl börjar, inser du att du kan. Och det förändrar allt.” 

Och om hon kunde säga något till sitt yngre jag, och till andra i liknande situationer, hade det varit:

“Det kanske känns hopplöst nu. Men det blir bättre. Du förtjänar att tro på dig själv – och ge dig själv chansen.”  

Den här artikeln är en del av artikelserien “Du som ogillar att du ogillade gymnasiet”.

Här delar elever på NTI-skolan med sig av sina personliga berättelser om att inte hitta rätt i den traditionella skolan – och om modet att börja om på sina egna villkor.

Vi hoppas att deras erfarenheter kan ge igenkänning, hopp och motivation till dig som funderar på att ta ett nytt steg i dina studier. Fler artiklar i serien hittar du på vår blogg.

Fotografi av en skrivbok, händer och en penna. Kaffekopp och croissant vid sidan | NTI-skolan

Julias tips till dig som tvekar att börja plugga igen

  • Några tuffa år behöver inte definiera resten av ditt liv.

  • Börja smått – ett första steg är bättre än att vänta på rätt tillfälle.

  • En studieform som passar dig kan göra det lättare att hitta balans.

  • Tro på att du kan lyckas, även om vägen tar längre tid än planerat.

Alla berättelser

Det finns inga resultat som matchar din filtrering.