×

 

Ansöka till Komvux – så här gör du

För att studera på NTI-skolan så ansöker du via vuxenutbildningen (Komvux) i din hemkommun. Vi har avtal med kommuner över hela Sverige.

Observera att du endast kan söka till oss om din hemkommun har avtal med oss. Om din kommun saknar avtal med oss så kan det ändå vara möjligt för dig att söka. Läs vidare för att ta del av hur du gör, vad du behöver förbereda innan du ska ansöka till Komvux samt viktig information du kan behöva ange.

Detta behöver du för att kunna ansöka till Komvux

  • Ett svenskt personnummer
  • Vara folkbokförd i en kommun i Sverige
  • Över 20 år eller ha avslutade gymnasiestudier

Så här förbereder du dig bäst inför ansökan

  • Om du vill komplettera dina betyg – kontakta vägledaren i din hemkommun för studieplanering
  • Om du vet vilken kurs/kurser du vill läsa – sök via kommunens hemsida

När det är dags att ansöka – denna information kan du behöva ange

  • Vilken kurs/kurser vill jag studera
  • Ha ett bank-id eller personlig kod (som du får via Komvux i hemkommunen) redo
  • När vill jag börja studera?
    Kommuner väljer själva vilka av våra starter de vill erbjuda. Aktuella starter som gäller för dig finner du därför ofta på deras hemsidor.
  • Vilken takt vill jag studera?
    Många som exempelvis jobbar eller är föräldralediga samtidigt vill studera på 25% studietakt. Vi har dock sett att de som väljer att studera heltid oftare går ut kursen med bättre betyg. Om du vill studera ett helt kurspaket. Observera att du endast kan studera dessa på 100% studietakt.
  • Varför du vill studera
    Du kan behöva ange mål med dina studier. Du kan behöva välja mellan exempelvis: Komplettera betyg för högre studier, byta/ läsa in ett yrke eller kompetensutveckling.
  • Betyg från andra kommuner
    Om du har studerat i en annan kommun så kan du behöva ladda upp betygsdokumenten i ansökan.

Tänk på detta

  • Var noga med att kontrollera att din ansökan verkligen har gått iväg till kommunen.
  • Observera ansökningsdatum hos Komvux i din hemkommun.
    Det är ofta ett sista ansökningsdatum inför kursstart ungefär 2 månader innan, men det kan variera.
  • Kontrollera att du fyller i korrekt mejl och telefonnummer
    När du blir antagen hos kommunen så kontaktar vi dig (ca 2 veckor innan kursstart) och då är det viktigt att du har korrekt mejl angivet.
  • Kolla skräpposten
    I många fall hamnar tyvärr Välkomstmailet från oss i papperskorgen. Kontrollera därför noga ca 2 veckor innan kursstart så att du får ta del av viktig information om inloggning mm.

Ansökan i korthet

  • Ansök via Komvux i din hemkommun
  • Vi skickar dig ett välkomstmail 2 veckor innan kursstart
  • Du börjar dina studier!