Digitala inlämningsuppgifter – tre elever berättar

Att studera på distans skiljer sig på många sätt från traditionella studier i klassrum. Att utföra digitala inlämningsuppgifter kan för vissa kännas svårt, krångligt och kanske otydligt.

Vi ställde några frågor om digital uppgiftsinlämning till våra elever. Många delade gärna med sig av sina erfarenheter kring hur de upplever uppgiftsinlämningen på NTI-skolan. Vi har redan tidigare postat ett blogginlägg på temat och här kommer nu ytterligare ett inlägg. Eleverna Maria, Robert och Annika berättar här om hur uppgiftsinlämningen har fungerat för dem.

PS. Om du vill läsa vårt tidigare blogginlägg på temat så hittar du det här.

Maria uppskattar kommunikationen med lärarna

Maria har gått några olika komvuxutbildningar tidigare, men gick antingen en för kort tid för att kunna få någon riktig uppfattning om utbildningen, eller fick problem när läraren inte kunde lära ut på ett bra sätt under omständigheterna. “Hon var i princip inte tillgänglig alls förutom när vi skulle läsa upp uppgiften via Teams på datorn,” berättar Maria. Hon var tvungen att vända sig till Youtube för att försöka lära sig grammatiken som läraren ansåg att hon redan skulle kunna, “så hon gav mig nästan ingen feedback utan underkände mig.”

På NTI-skolan fungerar kommunikationen med lärarna bättre, men hon säger att hon lätt blir stressad av uppgifter som ska lämnas in dagligen och att dagarna lätt försvinner iväg när de spenderas sittandes framför datorn. “Men jag brukar tänka att jag ska ju bara plugga detta ämne en gång, så då brukar det funka.”

Diagnos och slutprov

Robert har tidigare gått kursen Matematik 2b på NTI-skolan, och upplevde att studieplanen var väldigt inriktad mot nationella provet. “Idag har jag nyligen påbörjat affärsjuridik då jag har uppehåll från min yrkeshögskola. Kursplaneringen i den kursen är upplagd på det sättet att en diagnos genomförs efter respektive kapitel, och avslutas sedan med ett slutprov,” berättar han.

“Jag uppskattar digitala inlämningsuppgifter framför redovisningar,” säger Robert. “Jag hoppas att NTI-skolan och andra skolor som bedriver studier på distans, fortsätter utvecklas och växa sig starkare.” Han menar att skolarbete hemifrån via datorn har varit bättre än klassrumslektioner.“Lärarna kan spela in videos av lektioner, jag sparar en hel del restid som kan läggas på studierna,” avslutar han.

Tydlig studiehandledning

Annika tycker det är smidigt att läsa på distans. “Just nu läser jag spanska steg 3 och studiehandledningen är mycket tydlig,” säger hon. “Det är mycket lätt att förstå hur man lämnar in uppgifter.” Hon gillar att alla svar sparas automatiskt vid skrivuppgifter, vilket är bra om hon vill dela upp uppgifterna. “Mitt favoritsätt att redovisa är de muntliga telefonsamtalen med min lärare,” säger hon. “Då får jag tillfälle att verkligen använda min spanska och få feedback.”

“Att läsa på distans kräver verkligen självdisciplin,” menar Annika. “Ett tips är att låna andra kursböcker på biblioteket för att få tillgång till andra lästexter, för att se nya grammatiska konstruktioner i andra sammanhang.”

På NTI-skolan hittar du ett stort utbud av kurser på distans, och du kan välja den studietakt som passar just dig. Klicka här för att se vilka kurser som är tillgängliga i din kommun.

Lycka till med dina studier!